Annonce
Annonce
Louise Benkjær fra København Kombucha vandt sidste år drikkevarekategorien ved Produktprisen i forbindelse med kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem, og prisen har fungeret som en god løftestang for salget af hendes nyudviklede, alkoholfrie kambucha.
Produktpris kan fungere som løftestang for salget af nye produkter
Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem, og Coop efterlyser producenter af nye fødevarer til Produktprisen 2020, der sidste år slog rekord i antal tilmeldte produkter.
Har du landets bedste lokale produkt? Så er det nu, at du skal tilmelde dig Produktprisen, som Coop i år for syvende gang uddeler sammen med kokke-konkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm.
Sidste år var 98 forskellige produkter tilmeldt Produktprisen. Der blev kåret en vinder i fire forskellige kategorier, og to af vinderprodukterne har siden fundet vej til butikshylderne i Coops butikker.
I drikkevarekategorien var det den økologiske kambucha, hidcote blue, fra Københavns Kambucha, som blev vinder. Den bliver produceret af iværksætter Louise Benkjær, og hendes erfaringer viser, at der kan være flere gode grunde til at sende sine varer til Solskinsøen.
Professionelt dommerpanel
- Der bliver afholdt en smagning af de tilmeldte produkter, hvor et dommerpanel bestående af nogle af landets bedste kokke og fagfolk vil smage på de tilmeldte produkter.
- Dommerpanelet består af: Thomas Rode, Mikkel Maarbjerg, Simon Olesen, Francis Cardenau, Mads Battefeld og Hanna Schaldemose (Coop).
- Tilmeldingsfristen er 17. april
Dels hjalp bedømmelsen fra det professionelle dommerpanel hende i mål med de sidste justeringer af hendes kombucha, dels gav den positive omtale lidt ekstra medvind i salgsarbejdet.
"Når jeg kontakter en ny restaurant, ved de allerede, at jeg har et produkt, der smager godt," siger Louise Benkjær.
Få hjælp til at fintune dit produkt
Ifølge arrangør af Sol over Gudhjem, Mads Marschall behøver du ikke at have et helt færdigudviklet produkt for at deltage.
”Vi vil gerne appellere til, at alle små producenter, der er i gang med at produktudvikle, sender deres produkter ind, selvom de måske ikke er helt klar. Det er en stor mulighed for dem, da de kan få feedback fra nogle af Danmarks dygtigste kokke og sommelierer og dermed få et kvalificeret bud på videreudvikling af deres produkt,” siger Mads Marschall.
Hanna Schaldemose fra Coop Lokale Varer oplever stor interesse for Produktprisen.
”Vi har år for år set, hvordan interessen vokser. Kreativitet og kvalitet stiger samtidig. Så vi glæder os til at få mange deltagere fra hele landet med i konkurrencen i år,” siger hun.
Det er et krav, at de tilmeldte produkter er forarbejdet og produceret i Danmark og danske råvarer vægtes højt, oplyser Coop.
Flere artikler fra samme sektion
Ungt plantekorps skal sætte skub i det grønne køkken
Madkulturen har sat et talenthold bestående af 35 madentusiaster i alderen fra 19 – 28 år. De er udvalgt til at inspirere og motivere deres jævnaldrende til at omfavne flere økologiske, plantebaserede måltider.
Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen
Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.
Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske
Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.